Laboratorio di montaggio digitale - Shooting and Editing Video Laboratory
Docente
Prof. Aggr. Marco D’Agostini
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Indirizzo Pagina Web Personale
Crediti
6 CFU
Finalità e obiettivi formativi
L’obiettivo del Corso è quello di fornire allo studente adeguate conoscenze e competenze tecniche relative ai processi di produzione audiovisiva ponendo particolare attenzione alle fasi di montaggio.
Programma
Il laboratorio prevede l’integrazione tra l’analisi teorica e l’attività pratica di laboratorio (montaggio audiovisivo digitale). Il fine ultimo è la realizzazione da parte dello studente di un progetto audiovisivo.
I temi principali sono:
- Tipologie di montaggio, analisi di sequenze paradigmatiche con particolare riferimento a registi e montatori che hanno segnato la storia del cinema.
- Montaggio per la creazione di una forma.
- Le fasi del montaggio. Acquisizione e catalogazione delle riprese. La “creazione di senso” e il ritmo di montaggio: tagli, uso di transizioni, filtri, effetti.
- L’ambiente sonoro. La sincronizzazione del suono girato in presa diretta. L’inserimento della colonna sonora. Suoni, rumori, disturbi.
- Correzione colore e grafica. La riproduzione del reale. Creazione di sfondi e titoli statici e dinamici. Principi di grafica animata.
- Il final cut. Esportazione, masterizzazione del video e tecniche di archiviazione.
Prerequisiti
Nessuno.
Bibliografia
D. Cassani, Manuale del montaggio, Tecnica dell’editing nella comunicazione cinematografica e audiovisiva, Milano, Hoepli, 2013.
Altra Bibliografia consigliata
M. Chion, L’audiovisione. Suono e immagine nel cinema, Torino, Lindau, 2009
C. Vassé, Il dialogo. Dal testo scritto alla voce messa in scena, Torino, Lindau, 2006.
Ken Dancyger, Il montaggio. Storia, teoria e pratica (Vol. 1), Audino, 2007.
Modalità d'esame
L’esame si compone di un progetto di laboratorio (produzione video) e di una prova orale. La prova orale consiste nella discussione degli argomenti trattati a lezione, dei libri in bibliografia e del progetto realizzato.
Orario di ricevimento
Da concordare con il docente tramite posta elettronica al seguente indirizzo e-mail: marco.dagostini@uniud.it
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Aims
The aim of the course is to provide students with the knowledge and expertise concerning the process of audiovisual production, with a particular focus on the shooting stages. In addition to the analysis of exemplary audiovisual sequences, the course will give space to a practical laboratory.
Programme
The laboratory is devised as the integration of a theoretical analysis of paradigmatic film sequences and a practical stage of shooting.
The main topics are:
First Part: Shooting techniques
- Introduction. The realisation of an audiovisual. Budget, links with production. Script, screenplay, storyboard. Writing and planning. “The audiovisual message”
- Shooting techniques. How to frame. Analysis and study of framing (composition, use of dolly, steadycam, aerials, etc.). The typification of the characters: framing, dialogues and costumes.
- The digital world of shooting. The recent technological evolution and the consequent definition of new technological standards. Formats, video compression, lenses.
- Soundtrack. The role of music in the construction of meaning. The creation of sound environments. Direct recording. Types of microphones.
- Lightning and photography. Natural and artificial light. Lighting devises and techniques. The role of the director of photography. Basics of screenplay.
- From documentary to videoclip. Typologies of documentary and narrative structures. Shooting and editing techniques. How to realise an interview. The scientific audiovisual popularisation. The videoclip.
Second Part: Editing
- Typologies of editing, anaysis of exemplary sequences related to the authors discussed during the first part.
- Editing as shaping and creating
- The stages of editing. Import and shots selections. The shaping of meaning and the rhythm of editing: cuts, transitions, filters, effects.
- Sound synchronization. Integration of soundtrack. Sounds, noises.
- Color correction and CG. The reproduction of reality. Elaboration of backgrounds, dynamic and static titles.
- The final cut. Export, DVD burning, storage techniques.
Prerequirements
None
Bibliography
D. Cassani, Manuale del montaggio, Tecnica dell’editing nella comunicazione cinematografica e audiovisiva, Milano, Hoepli, 2013.
Additional readings
M. Chion, L’audiovisione. Suono e immagine nel cinema, Torino, Lindau, 2009
C. Vassé, Il dialogo. Dal testo scritto alla voce messa in scena, Torino, Lindau, 2006.
Ken Dancyger, Il montaggio. Storia, teoria e pratica (Vol. 1), Audino, 2007.
Final Exams
The exam consists of a laboratory project to be discussed during the oral test together with the topics dealt with during the course and the readings listed in the bibliography.
Lecturer Schedule of reception
To be agreed with the professor via the following address: marco.dagostini@uniud.it