Master interateneo di I livello in Economia e Scienza del Caffè “Ernesto Illy”

Master interateneo con l'Università di Trieste e in collaborazione con illycaffè, Fondazione Ernesto Illy, S.I.S.S.A e Area Science Park.

SCHEDA CORSO

  • Tipologia: Didattica in modalità blended (parte a distanza e parte in presenza)
  • Livello: I
  • Durata: 438 ore di didattica frontale
  • Frequenza obbligatoria: Il master richiede la partecipazione al 70% delle lezioni
  • Periodo di svolgimento: gennaio - dicembre 2025
  • Sede: nelle fasi del Master che si svolgeranno in modalità a distanza, le lezioni si terranno durante tutto l’arco della settimana, e si svilupperanno in sessioni didattiche di durata variabile e con collocazione oraria idonea a consentire la frequenza, anche in remoto, da partecipanti provenienti da tutti i continenti. Nelle fasi residenziali, che si svolgeranno a Trieste, le lezioni saranno collocate opportunamente per consentire anche lo svolgimento di altre attività curriculari, come laboratori, lavori di progetto, seminari. 
  • Posti disponibili: da un minimo di 10 a un massimo di 30 partecipanti
  • Titolo di studio: Master di I livello in Economia e Scienza del Caffè "Ernesto Illy"
  • Domande di ammissione: entro le ore 12:00 del 3 ottobre 2024.

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Il Master ha lo scopo di offrire una specifica formazione accademico-professionale sugli aspetti biologici, agronomici, tecnologici ed economici che dalla pianta del caffè conducono al prodotto finale. Basandosi su un costante approccio multidisciplinare, il Master ha come elemento unificante la ricerca della qualità e dell’etica in tutte le fasi del processo produttivo e della commercializzazione del prodotto. Rivolgendosi a laureati interessati all’intera filiera produttiva, inclusi quelli provenienti dai Paesi produttori di caffè verde, il Master si articola in tre aree tematiche specifiche: biologico-agronomica, tecnologica ed economico-gestionale. Il Master si ispira esplicitamente ai valori etici e all’approccio scientifico e manageriale che fu di Ernesto Illy, recependone l’eredità culturale e portandone il nome con una dedica ideale.


La Direzione del Corso ha sede presso Illycaffè s.p.a / Fondazione Ernesto Illy
Indirizzo: via Flavia, 110 - Trieste 34147
Tel. 040-3890203
E-mail master@illy.com
Sito Internet www.fondazionernestoilly.org

MODULI DIDATTICI


MODULO


ARGOMENTI

Botanica e Fisiologia del caffè - Coffee Botany and Physiology 

Systematic of Coffea genus

Morphological and anatomical characteristics of the coffee plant

Phenological stages of the coffee plant: germination, development, flowering, fruit development and maturation

General and environmental physiological aspects of the coffee plant

Classical propagation techniques and micro-propagation techniques of the coffee plant

Secondary metabolites in coffee fruits: synthesis, accumulation and effects on human health

Biotic and abiotic degradation (pre- and post-coffee harvest)

Genetica della pianta del caffè – Coffee Genetics

Genes and environment

The Coffea Canephora genome

The genome of Arabica

Differentiation Arabica-Robusta

Self-fertility and self-sterility

Varieties of Arabica and genetic diversity

Molecular methods for the traceability

Genetic base and bean quality

Breeding new varieties.

Coltivazione della Pianta di Caffè e Climate Change - Coffee Cultivation and Climate Change

Physical-chemical properties of tropical soils. Tropical soil degradation

Effects of soil management on biological fertility and recycling of crop residues and organic wastes

Principles of the coffee plant mineral nutrition and plant responses to nutrient deficiency or toxicity

Fertilizer use and management. Action mechanisms, metabolic breakdown in plants and fate in the soil of the main pesticides

Weed control. Coffee plant protection: principles of integrated control

Insect and pest control. Fungi, bacteria and virus control

Physical, biological and geochemical processes responsible for and resulting from climate change

Climate Change Vulnerability and Adaptation. Land Use and the Carbon Cycle

Agricultural Water Management. Innovation in coffee farming

Crop evaluation. Manual harvest. Mechanical harvest. Picking from the ground. Postharvest selection. Crop quality

Raw bean processing: dry, wet and semi-wet processing

Process influences on coffee quality. Cleaning and sorting processing

Storage, packaging, logistics and transportation of raw coffee

Raw bean defects and their origins

The latest on coffee wet and dry mill designs

Graded coffee trading (explain the difference grading systems in the coffee trade)

Mapping coffee production according to cup profile


I Processi Industriali del Caffè  - Coffee Industrial Process 

Preliminary operations: cleaning, hulling, grading and electronic sorting.

Basic principles of heat and mass transport. Decaffeination process: methods and industrial machinery.

Roasting process. Roasting methods, industrial roasting equipment.

Grinding process. Chemical, physical and structural changes of grain. Packaging, chemical-physical changes during packaging, roasted product shelf-life.

Other products: pods, capsule and ‘ready-to-drink’; Food safety and relevant hazards; HACCP methodology; EU legislation architecture. Blending techniques (pre & after roasting).

Extraction methods: infusion and percolation. Chemical and physical characteristics of brewed coffee. Preparation methods and characterization: filter, moka, espresso. Brewing machines and main control parameters. Espresso definition. Other preparations.

Physiology of perception, chemical senses: taste and olfaction. Cognitive processes. Introduction to sensory analysis. Sensory analysis typology and goals: filter coffee, espresso and moka cupping.

Main chemical-physical methodologies of analysis to characterize coffee. Evaluations of different origins. Evaluation of raw coffee defects and off-flavors.

Chemical characterization techniques: volatile, non-volatile compounds.

Mercati del caffè verde e sviluppo sostenibile - Green Coffee Markets and Sustainable Development

World patterns in production and consumption.

Fields of economics; Basic issues about Development; Comparing benefit and cost; The demand curve; The Supply curve; Sustainable Development; Coffee price differences and basic price analysis; Market analysis; Cost elasticity and transfer mechanism in coffee markets; The agroindustrial systems and Global coffee market; International commodity markets.

Coffee marketing boards and commodity market reforms. Sustainable coffee production; How to increase production, yields and export availability of sustainably grown coffee.

How to implement standards to improve access to finance for farmers and mitigate the effects of climate change.

Sustainability in the agriculture and food sectors; Sustainability in the coffee value chain; Standards & certification in the coffee sector; Certified markets and impacts on farmers.

Blockchain.


Gestione della Complessità e delle reti di fornitura e distribuzione - Complexity and Coffee Supply Chain Management

The sourcing process, supplier evaluation and selection, buyer-supplier partnership, the organization of purchasing activities, centralization and decentralization of purchasing responsibilities.

Supply network design and material management. Setting Quality Standards. ISO certification. Six Sigma.The balanced scorecard. The Quality Function Deployment (QFD). Benchmarking.

The Failure Mode and Effect Analysis (FMEA). Corporate responsability and responsible procurement. Complex systems: main features. Complexity principles. Complexity principles applied to economics.

Fundamentals of business dynamics. Innovation and types; Disruptive innovation; Open innovation model; User innovation; Diffusion of innovation; Knowledge creation platforms; Multisided platforms. How to study feasibility; manage an innovation project.

Marketing: modelli di consumo e canali di distribuzione - Market consumption models and distribution channels 

Geographical markets and purchasing/consumption habits. Consumption typologies of roasted coffee.

The purchasing process and consumption experience. The factors influencing the purchasing/consumption process.

Marketing management and marketing planning. Experiential marketing.

Product decisions: global products and services; standardization versus adaptation; product features and perception; branding decisions in international markets.

Pricing decisions.Direct and indirect distribution channels.

Types of channel intermediaries; Retail and Ho.Re.Ca. channels (Hotel, Restaurant, Coffee bar and Catering channels); franchising; branded coffee shops and e-commerce. Pricing and final decisions; Culture and retail in a Global enviroment; Managing price; Relationship and brand management; Managing expenses; Break even analysis.

Selling techniques for the various distribution channels.

Worldwide market consumption patterns in coffee presentations and cup profiles (what type of coffee preparations do certain markets prefer in order to better cater that specific market).

Digital marketing. Specialty coffees markets.

 Strategie competitive nel settore del caffè - Competitive strategies in the coffee industry 

Strategy; Strategy as Business Model; The Strategy Diamond; Measuring Success. Strategy as Value Management; Strategy as alignment to the environment; Linking Strategy to Performance and Competition; Five forces model and its applications; Business and Corporate Strategies, strategies for Growth; Diversification and portfolio matrixes; M&As and Alliances; Strategic Outsourcing and Vertical Integration; Strategy evaluation criteria; A Dynamic View of Strategy: from Decline to Innovation; Strategic Decision Making.

Export Management: Distributor selection and management; The internationalization concept; The competitive environment; The Export Customer Service; The annual Business plan; The Distribution agreement; Pricing (Price List/ Business Conditions); Brand Management and Trade Marketing.

Women in the changing world of workforce.

Real export cases/examples on both small and big companies.

 Tecniche di trading e risk management - Trading techniques and risk management 

Risks in the coffee business and their management; The volatility of coffee prices, speculation and fundamentals in commodity markets.

Hedging (cases); Deciding to Hedge Commodity Price Risk; Coffee futures margin and leverage; Option Basics (Financial Option, Call option, Put option, Option writer); Risk transfer; Evaluating coffee price risk exposure.

Price risk management in practice: standard futures and options in the coffee market, over-the-counter market and mixed products.

Risk management process and value creation; Classes of assets and of liabilities; Income Statement and Balance Sheet; Cash cycle; Business and financial risk; Physical Trading; Trading techniques & Decommoditization; Futures Trading.

AMMISSIONE AL MASTER

Per l’iscrizione al Master è necessario essere in possesso della laurea, di un titolo di studio universitario di durata almeno triennale conseguito secondo l'ordinamento previgente al D.M. 509/99 ovvero di un altro titolo di studio conseguito all'estero di pari livello in una delle classi comprese nell’area scientifico-tecnologica e nell’area umanistico-sociale. Possono inoltre accedere al Master coloro che siano in possesso di un titolo di laurea diverso da quelli sopra indicati (purché di pari livello) e il cui curriculum formativo sia valutato idoneo dal Consiglio di Corso di Master.

Il Master prevede una tassa di iscrizione (comprensiva delle imposte di bollo da 16,00 € assolte in modo virtuale) pari a:

Iscrizione

Costo totale

I rata

(all’atto dell’iscrizione)

II rata

(in fase di definizione)

Studenti senza aiuto economico

€ 15.032

€ 5.016

€ 10.016

Studenti con aiuto economico parziale

€ 7.532

€ 5.016

€ 2.516

Studenti con aiuto economico totale

 

€ 1.032

€ 1.032

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CONSIGLIO DI MASTER

Marco Zancani (Università di Udine) - Direttore del Master
Guido Nassimbeni (Università di Udine)
Pietro Romano (Università di Udine)
Andrea Tracogna (Università di Trieste)
Tullio Gregori (Università di Trieste)
Giorgio Valentinuz (Università di Trieste)
Fabio Morea (Area Science Park)
Componente designato dalla SISSA

SCADENZE

  • Scadenza domanda di ammissione: entro le ore 12:00 del 3 ottobre 2024.
  • Pubblicazione graduatoria ammessi: entro il 21 ottobre 2024
  • Scadenza procedura iscrizione: entro le ore 12:00 del 28 novembre 2024
  • Inizio lezioni: gennaio 2025

CORSI SINGOLI

È prevista l’iscrizione ai moduli che compongono il programma del Master solo nel caso non sia stato raggiunto il numero massimo di iscritti al Master. L’iscrizione è consentita, previa valutazione del Consiglio di Master, a chi risulti in possesso di un titolo idoneo per l’ammissione a corsi di studio universitari.

La quota di iscrizione è di € 400 per CFU (ad. es. per l'iscrizione al modulo Botanica e Fisiologia del caffè - 3 CFU l'importo da versare è di € 400x3CFU=€ 1.200).

La domanda di ammissione ai singoli moduli deve essere presentata tramite la procedura ON-LINE seguendo le istruzioni e poi scegliendo l’opzione corsi singoli. Alla domanda di ammissione on-line dovrà essere allegato il modulo di pre-adesione e il curriculum vitae in formato pdf.

Scadenza per presentare la domanda di ammissione ai corsi singoli: entro le ore 12:00 del 3 ottobre 2024.

AZIENDE PARTNER

Master realizzato in collaborazione con:

 

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