INFORMAZIONI SU

Laboratorio di social robotics - Laboratory of Social Robotics

Programma dell'insegnamento - Corso di laurea Magistrale in Comunicazione multimediale e Tecnologie dell'Informazione

Nome del Docente

Leopoldina Fortunati

Indirizzo e-mail

fortunati.deluca@tin.it

Crediti (CFU) 9

Finalità e obiettivi formativi

La finalità principale del corso è illustrare le caratteristiche epistemologiche, comunicative e sociologiche dei social robot, considerati i prossimi “new media”.

Il corso ha i seguenti obiettivi formativi:

1)           fornire agli studenti gli strumenti per comprendere attraverso quali passaggi storici questa tecnologia sia arrivata a uno stadio di relativa maturazione e che cosa distingue un robot sociale da uno industriale

2)           mettere in grado gli studenti di comprendere quali siano le problematiche sociali con cui l’introduzione dei social robot deve confrontarsi

3)           fornire agli studenti gli strumenti teorici e metodologici per comprendere quali siano le caratteristiche che un robot sociale deve entrare nel mercato

4)           mettere in grado gli studenti di discutere con efficacia sulla robotica sociale

5)           fornire agli studenti gli strumenti per analizzare e comprendere in modo autonomo gli sviluppi della robotica sociale.

I risultati di apprendimento attesi, le conoscenze e le competenze che lo studente acquisirà con il corso sono:

-           conoscere e comprendere le problematiche sociali con cui l’introduzione dei social robot deve confrontarsi;

-         imparare come è fatto un robot sociale e che cosa lo distingue dai robot industriali;

-           acquisire gli strumenti teorici e metodologici per comprendere quali siano le caratteristiche che un robot sociale deve avere per rispondere alle esigenze di potenziali utilizzatori;

-        imparare ad argomentare efficacemente sulla robotica sociale: settori di diffusione, punti di forza, problematiche irrisolte;

-        acquisire gli strumenti per analizzare e comprendere i futuri sviluppi della robotica sociale.

Programma

Il corso sarà articolato in due parti.

Una prima parte (33 ore) ripercorrerà brevemente la storia della robotica e traccerà gli elementi significativi dello stato dell'arte relativamente ai social robot. Sempre in questa parte si passerà quindi a illustrare le cinque direttive su cui vertono le ricerche delle scienze sociali sulla robotica. La prima è lo studio del modellamento dell’immaginario sui robot: cinema, televisione, stampa e letteratura di fantascienza offrono molti prodotti su tale tematica (dai film alle serie televisive dai servizi giornalistici ai racconti e romanzi di fantascienza).  Che influenza hanno questi prodotti sull’immaginario degli individui, a partire dai bambini? La seconda è lo studio dei processi di automazione che si stanno sviluppando non più dentro le fabbriche ma nelle sfera delle relazioni interpersonali, della comunicazione e dell’informazione, delle emozioni e dell’intrattenimento e che costituiscono una importante premessa della robotica sociale.  La terza direttiva riguarda la diffusione reale dei robot sociali nella società: si ricostruirà una mappatura di quanti robot esistono a livello industriale e sociale, in quali settori della vita quotidiana stanno penetrando. L’educazione? L’intrattenimento? La salute? La casa? Quali problemi sono in grado di risolvere nell’assistenza agli anziani e agli ammalati? Ci aiuteranno a fare i lavori di casa? La quarta direttiva concerne lo studio delle vecchie e delle nuove forme dei robot sociali. Vogliamo un robot simile all’essere umano? E, se sì, quanto simile? O preferiamo un robot che sia ben riconoscibile come tale? O addirittura vorremmo sviluppare la robotizzazione di un mezzo che già utilizziamo, come, ad esempio, il cellulare o il computer? La quinta direttiva concerne un argomento molto delicato: la robotizzazione del corpo umano attraverso le protesi robotiche, i robot indossabili o quelli diagnostici o terapeutici. Ma essa riguarda anche il diventare robot di tante cose che stanno sulla superficie del corpo umano, come, ad esempio, i vestiti.

Nella seconda parte del corso (30 ore) si procederà all’ideazione, progettazione e costruzione di un piccolo robot con gli studenti.

Attività di Laboratorio

La modalità di svolgimento delle attività di laboratorio sarà la seguente: la classe sarà opportunamente divisa in piccoli gruppi e ogni gruppo avrà la responsabilità della ideazione progettazione e realizzazione di un piccolo robot.

L’offerta formativa che il corso intende offrire avrà tre caratteristiche:

1)    sarà transdisciplinare (in quanto integrerà varie discipline – la  sociologia, le neuroscienze e i fondamenti di elettronica e meccanica informatica legati al paradigma do it yourself e alle piattaforme hardware open source);

2)    sarà collegato con altri corsi sia a livello nazionale (Università La Sapienza – Roma e Seconda Università di Napoli) che a livello internazionale (Jyvaskyla University – Finland e London School of Economics – UK);

3)    richiederà un ruolo molto attivo da parte degli studenti che saranno invitati a  cimentarsi in varie forme di apprendimento, ricerca e restituzione di ciò che hanno imparato e prodotto durante il corso.

Prerequisiti

Non sono necessari prerequisiti

Bibliografia

Vincent J, Taipale S, Sapio B., Lugano G. and Fortunati L., (eds.) Social Robots from a Human perspective. Berlin: Springer.

Fortunati L, Esposito A, Ferrin G, Viel M (2014) Approaching social robots through playfulness and doing-it-yourself: children in action. Cognitive Computation 6(4): 789-801. DOI: 10.1007/S12559-014-9303-y.

Fortunati L, Esposito A and Lugano G (2015) (eds.) The special issue “Beyond Industrial Robotics: Social Robots Entering Public and Domestic Spheres”, The Information Society 31(3).

Fortunati L, Esposito A, Sarrica M, Ferrin G (2015) Children’s Knowledge and Imaginary About Robots, International Journal of Social Robotics, DOI: 10.1007/s12369-015-0316-9.

intervalla: platform for intellectual exchange 1, Special issue on Social Robots and Emotion: Transcending the Boundary Between Humans and ICTs, Editors Satomi Sugiyama & Jane Vincent ISSN 2296-3413. http://www.fus.edu/intervalla/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=3

Altri testi verranno consigliati durante il corso.

Modalità d'esame

-           orale

 

E’ previsto un progetto da realizzare, che sarà valutato alla fine del laboratorio pratico e in ogni caso prima della data d'esame.

 

Gli studenti lavoratori potranno concordare con la docente programmi alternativi.

Orario di ricevimento

Un’ora dopo ogni lezione

Lingua adottata

Il corso sarà effettuato prevalentemente in inglese.

Gli studenti potranno effettuare l’esame anche in inglese, francese e spagnolo.


********************************************************************************************************************

Educational purpose and objectives

The main purpose of the course is to illustrate the epistemological, communicative and sociological characteristics of social robot, which are considered next “new media”.

In particular, the course has the followings educational aims:

1)        provide students with the tools to understand the historical passages through which this technology has arrived at a stage of relative maturity and what distinguishes an industrial robot from a social robot

2)        provide students with the tools to understand what are the problems which the introduction of social robots in society must face.

3)        provide students with the theoretical and methodological tools to understand what are the characteristics that a social robot must have to become a successful product

4)        provide students with the tools to discuss effectively on social robotics

5)        provide students with tools to analyze and understand autonomously the development of social robotics.

The expected learning outcomes, knowledge and skills that students must acquire in the course are:

- Understand the social issues that have to be addressed with the introduction of social robots

- Learn how it is a social robot, and what sets it apart from industrial robots;

- Understand what may be the social consequences of their introduction into society.

- Acquire theoretical and methodological tools to understand what are the characteristics that a social robot must have to become a successful product

- Learn to discuss effectively on social robotics: sectors where they are present, strengths and unresolved issues

- Acquire tools to analyze and understand the future developments of social robotics.

Program

The course will be divided into two parts. A first part (33 hours) will briefly outline the history of robotics and will trace the significant elements of the state of the art on social robots. In this part, also the 5 directions of the research on social robotics will be analyzed. The first is the study of the social shaping of people’s imaginary on robots: cinema, television, press and science fiction literature offer a range of products on robots (from movies to TV series, from news reports to science fiction novels).  Which kind of influence have these products on people’s imagination, starting from children? The second is the study of automation processes that are developing no longer only inside the factory, but also in the sphere of interpersonal relationships, communication and information, emotion and entertainment, and that constitute an important premise of social robotics. Then various hypotheses concerning the form and language of social robots and social issues to which they will or already are giving an answer, based on the results of empirical research available today will be analyzed. The third direction concerns the real diffusion of social robots in society: a quantification of how many robots exists at industrial and social level and a mapping of their diffusion in the various sectors of everyday life will be made. Education? Entertainment? Health? Home? Which problems are robots able to resolve in assisting the elderly and ills? Will they be able to help us to do the housework at material and immaterial level? The fourth direction concerns the study of the old and new forms of social robots. Do we want a robot similar to the human being? And, if yes, to what extent? Or do we prefer un robot that is recognizable as such? Or even we would like to develop the robotics of a medium that we already use, such as, for example, the mobile phone or the computer? The fifth direction concerns a very sensitive subject: the robotics in the human body through robotic prostheses, wearable robots, diagnosis or treatment robots. But robotics concerns also many things that are on the surface of the human body, such as, for example, robot clothes.

In the second part of the course (30 hours) the conception, design and construction of a small robot with students will be pursued.

Lab Activities

The mode of carrying out the activities of the laboratory will be the following: the class will be suitably divided into small groups and each group will be responsible for devising the design and construction of a small robot.

The educational offer that the course aims to offer has three characteristics:

1)    it will be transdisciplinary (as it will integrate various disciplines from sociology to neuroscience and the foundations of electronics, mechanics and informatics connected to the paradigm of do it yourself and to the open source hardware platforms);

2)    it will be connected with other courses at national level  (Università La Sapienza – Roma and Seconda Università di Napoli) and at international level (Jyvaskyla University – Finland e London School of Economics – UK);

3) it will require a very proactive role on the part of students, who will be invited to engage in various forms of learning, research and restitution of what they have learned and produced during the course.

Prerequisites

No prerequisites are required

Bibliography

Vincent J, Taipale S, Sapio B., Lugano G. and Fortunati L., (eds.) Social Robots from a Human perspective. Berlin: Springer.

Fortunati L, Esposito A, Ferrin G, Viel M (2014) Approaching social robots through playfulness and doing-it-yourself: children in action. Cognitive Computation 6(4): 789-801. DOI: 10.1007/S12559-014-9303-y.

Fortunati L, Esposito A and Lugano G (2015) (eds.) The special issue “Beyond Industrial Robotics: Social Robots Entering Public and Domestic Spheres”, The Information Society 31(3).

Fortunati L, Esposito A, Sarrica M, Ferrin G (2015) Children’s Knowledge and Imaginary About Robots, International Journal of Social Robotics, DOI: 10.1007/s12369-015-0316-9.

intervalla: platform for intellectual exchange 1, Special issue on Social Robots and Emotion: Transcending the Boundary Between Humans and ICTs, Editors Satomi Sugiyama & Jane Vincent ISSN 2296-3413. http://www.fus.edu/intervalla/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=3

Other texts that will be recommended during the course.

Type of exam

- Oral

 

Students are required also to realize a project, which will be evaluated at the end of the lab and in any event before the exam date.

 

Working students can discuss with the instructor an alternative syllabus.

Office hours

One hour after each lesson

Language adopted during the course

The course will be conducted mainly in English.

Students can take the exam in Italian, but they can also choose to take it in English or in French or in Spanish.